شانس و زندگی

این منم که ...!!!

شانس و زندگی

این منم که ...!!!

درسهای کوروش بزرگ

نمونه‌ای از گفتارهای منسوب به کورش در «کورش‌نامه» گزنفون:


«اگر بخواهید دشمنان خود را خوار کنید، به دوستان خویش نیکی نمایید.»


«باید این درس را نیک آموخت که خوشی و سعادت انسان به رنج و زحمتی که در تحصیل آن به کار برده است، بستگی و ارتباط دارد. کار و مرارت، چاشنی خوش‌بختی است. برماست که با تمام جهد و قوا، اسباب بزرگی و مردانگی را آماده و حفظ کنیم تا آسودگی خاطر که بهترین و گرامی‌ترین نعمت‌هاست، به دست آید و از غم و محنت‌های سخت، در امان باشیم.»


«به عقیده‌ی من،‌ زمامدار باید بر دیگر افراد از این جهت امتیاز و برتری داشته باشد که نه فقط از زندگی سهل و آسان روگردان باشد، بلکه عاقبت‌اندیش و با تدبیر و پرکار نیز باشد.»


«آن کسی تاج سعادت را بر سر دارد که با استعداد کافی، از راه صواب تحصیل مال کند و آن را در راه مقاصد عالی و شریف صرف نماید.»


«جهان‌گیری کار عظیمی است اما جهان‌داری کاری بس عظیم‌تر است. به چنگ آوردن امپراتوری در اثر جسارت و جنگ‌آوری است؛ اما حفاظت آن بدون حزم و درایت و مراقبت پیوسته، محال است.»


«تاریخ، مکتبی عالی است. در آن خواهید دید پدرانی را که پسران‌شان آنان را دوست می‌داشتند؛ برادرانی را که به برادران‌شان مهر می‌ورزیدند؛ و نیز خواهید دید کسانی را که راه‌های دیگری اختیار کرده‌اند. در میان اینان و آنان،‌ کسانی را سرمشق خود قرار دهید که راه‌شان را خوب رفته‌اند. اگر چنین کنید، شما عاقل‌اید.»

 

نظرات 1 + ارسال نظر
سارا دوشنبه 1 بهمن 1386 ساعت 12:45 ب.ظ http://www.mjsarahmj.blogsky.com

سلام دوست عزیز . ممنون که به وبلاگم اومدی ... خوشحال میشم باهم بیشتر آشنا بشیم ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد